Helah Orang Tua2

Offline
03-04-2012, 07:12 AM,
#1
Petang semalam setelah selesai urusan kebun, sewaktu membersihkan diri untuk pulang, dalam hujan renyai gua memerhatikan kereta Cikgu Dollah meluncur masuk ke lorong arah kebun.
[spoiler]
resim[/spoiler]
Dengan uniform kebun yang selalu dipakainya, beliau dan isterinya terus menuju masuk ke kebun kelapa sawitnya... waktu ketika itu menunjukkan jam 6.45pm.

Gua tak ambik pot... tapi terfikir juga, apa kejadahnya orang tua tu datang kebun dalam hujan renyai di penghujung petang yang menghampiri remang senja.... kepala hotak nakal gua teringat ceritera orang tua2 dahulu...


Al-kisahnya, sewaktu zaman dahulu Ketua keluarga (Suami) yang berniaga akan merantau selama beberapa bulan untuk memperdagangkan barangan jualan mereka. Setelah berbulan diperantauan maka kembalilah mereka ke kampung halaman.

Jadi biarlah gua petik nama perantau ini sebagai Pak Jib sahaja, sekembalinya beliau ke rumah pada suatu pagi, dengan keadaan rumah yang lintang pukang dan anak2 yang bersusun paku pakis... maka pada petang harinya beliau pergi ke halaman belakang rumah dengan membawa parang.

Di tebasnya semak samun yang ditinggalkannya selama beberapa bulan, setelah selesai dikumpulkannya sampah semak samun tersebut untuk di bakar, setelah itu dia pun memanggil anaknya Ashman...

Pak Jib : Ashman... Ashman... !!!!

Ashman : Sambil berlari mendatangi bapanya... "Yeaa... bapak..."

Pak Jib : Ashman pergi bagitau kat Mak, "Suruh Mak datang sini bawak Mancis tau..." pesannya kepada Ashman

Maka berlari-larilah anak itu menuju ke rumah, dan berlari datang semula ke kebun sambil membawa mancis....

resim

Pak Jib yang melihatkan keadaan itu, terus berkata kepada anaknya dengan nada lebih tegas dan serius... "Pergi bagitau kat Mak hang, Bapak suruh Mak sendiri bawak mancis tu ke sini.... bapak nak bakar sampah nih...cepat sikit...!!!!"

Berlarilah lagi si Ashman balik ke rumah mendapatkan Maknya dan menyampaikan arahan si Bapak. Apabila mendapat berita dari Ashman, Maknya pun mengambil mancis dari Ashman, terus mengendeng anak yang paling kecil berumur 3 tahun, memimpin anak yang berumur 7 tahun dan di ikuti pula oleh Ashman serta adik beradiknya yang lain seramai 5 orang lagi terus menuju ke belakang rumah...

Sewaktu menghampiri Pak Jib, isterinya terus memberikan mancis...., sambil mencapai mancis Pak Jib sempat sound direct kat bini dia.... "Yang hang mai ramai2 nih pasai apa... awat hang tak bawak mai satu kampung sekaligus..." ada reaksi benggang gileeerrrr.... dalam intonasi suaranya....

Isterinya pun menjawap: Dah depa nak ikut... nak buat lagu mana... terpaksa laaa.. angkut semuanya..."

resim

Pak Jib : hurmmmmm... nak buat lagu manaaaa.... MELEPAS laaaaaaa....!!!!!


Dalam gua dok mengelamun teringatkan kisah orang dolu-dolu, ada laaa... dalam 20 minit agaknya..., gua terpandang Cikgu Dollah dan Isterinya keluar dari kebun, terus masuk ke kereta kemudiannya reverse dan menuju ke arah jalan besar sambil membunyikan horn dan melambai tangan pada gua....

Akhirnya..., gua mencapai bag baju kotor menuju ke kereta sambil tersenyum.... hahahaha...!!!

(moral story nih...: kadang2 para isteri tak "faham maksud/mesej" yang cuba disampaikan oleh si suami... hahahaha...!!!! ntah ntah
Offline
03-04-2012, 07:52 AM,
#2
kekeke...len kali sound direct saja, kan senang....TongueTongueTongue
" Ilaahii anta maqshuudii waridhooka mathluubi a'thinii mahabbataka wama'rifataka" -

Ya Allah Ya Tuhanku,hanya Engkaulah tujuanku dan keredhoanMu yg aku cari.Berikanlah kepadaku kecintaan dan ma'rifat kepadaMu
Offline
03-04-2012, 08:25 AM,
#3
tak paham la tt....apo ni???????

bawak mancis apo ni bawak anak adoiiiiiiiiiiiiiiiii gelakgelakgelak
Change is not always for the better. Change can make things worse.Beware of Greeks bearing gifts.Beware of politicians who make promises.
sapa2 daftar tak dapat pass...guna email yg sama hantaq send ke wangolds@wangolds.com harap maklum yer
41.Dalam penulisan ini pun saya sendiri di gelak oleh orang lain kerana mengkaji apa yg telah dikaji oleh profesor profesor universiti kita. “Wuyooo rajin nyaa nak menulis… / ek elee,, ko kaji laaa benda lain… / weii.. ko dapat duit ke tulis camni? / buang masa la bro… bukan boleh kaya ponnn…”
42.Biar saya jawab… lemahnya bangsa kita kerana kita tidak mahu atau tidak suka menulis. Jika kita menulis, sekurang kurangnya anak cucu kita ada bahan untuk dikaji dan dibaca.
43.Agar tidak hilang sejarah bangsa. U all tk nak baca, takpelah.. tapi untuk anak anak saya bila besar nanti… wahh ni kajian bapak kita dulu… nak baca hasil profesor universiti, grenti tak dapat baca.
Offline
03-04-2012, 08:53 AM,
#4
(03-04-2012, 08:25 AM)astrowan Wrote: tak paham la tt....apo ni???????

bawak mancis apo ni bawak anak adoiiiiiiiiiiiiiiiii gelakgelakgelak


paknya tkut anak kena geget semut laaa gelak gelak
Offline
03-04-2012, 09:04 AM,
#5
(03-04-2012, 08:53 AM)Geesya Wrote: paknya tkut anak kena geget semut laaa gelak gelak

oooooo semut baru tau.........patut dia suruh mak dia bawak ubat semut....bukan mancis..baru anak dia tak mau ikut..ahahaahaha
Change is not always for the better. Change can make things worse.Beware of Greeks bearing gifts.Beware of politicians who make promises.
sapa2 daftar tak dapat pass...guna email yg sama hantaq send ke wangolds@wangolds.com harap maklum yer
41.Dalam penulisan ini pun saya sendiri di gelak oleh orang lain kerana mengkaji apa yg telah dikaji oleh profesor profesor universiti kita. “Wuyooo rajin nyaa nak menulis… / ek elee,, ko kaji laaa benda lain… / weii.. ko dapat duit ke tulis camni? / buang masa la bro… bukan boleh kaya ponnn…”
42.Biar saya jawab… lemahnya bangsa kita kerana kita tidak mahu atau tidak suka menulis. Jika kita menulis, sekurang kurangnya anak cucu kita ada bahan untuk dikaji dan dibaca.
43.Agar tidak hilang sejarah bangsa. U all tk nak baca, takpelah.. tapi untuk anak anak saya bila besar nanti… wahh ni kajian bapak kita dulu… nak baca hasil profesor universiti, grenti tak dapat baca.
Away
03-04-2012, 01:42 PM,
#6
den pun tak pahammmm .... apa ni haaa..ngeeee.....????? kalau taipwriter tu den paham lahh.... Confused
Offline
03-04-2012, 02:50 PM,
#7
(03-04-2012, 01:42 PM)WakMedS Wrote: den pun tak pahammmm .... apa ni haaa..ngeeee.....????? kalau taipwriter tu den paham lahh.... Confused



dia ajar bakar sampah laaa wak gelak gelak
Offline
03-05-2012, 12:56 PM,
#8
ala...masuk bilik tidoq awal2...pastu kunci la.....kan? kan? kan? gelak:
" Your FUTURE is created by what you do TODAY, not tomorrow "
Offline
03-05-2012, 07:57 PM,
#9
ada org zaman dulu2 wat pojek di siang hari sambil berbual2 buat2 batuk tak nak anak2 dia bermain kat luar rumah perasan maklumlah rumah dulu2 kebykn dinding buluh tiang batang nibong.hehehe.... ni cerito org tua kg kawe royak betul ke tidak kawe tak th gelak
kekasih ku di bawa lari mat bangla.. gelak



Users browsing this thread: 1 Guest(s)
Komen: 8 <<>> Dilihat: 1778
Helah Orang Tua2
Geesya
17415
Forum Jump: