Kisah Ikan Sisa Nabi.

Offline
08-26-2013, 09:00 AM,
#1
Pernahkah anda merasai isi ikan sisa Nabi ini?
Ikan ini sungguh unik keadaannya kerana hanya mempunyai sebelah badan dengan matanya satu.



Ikan ini juga dikenali dengan nama Ikan Sebelah Laut atau turut dipanggil sebagai ikan sisa Nabi.
Manakala nama saintifiknya ialah Pseudorhombus spp. atau Achiroides spp.
Ikan istimewa ini tergolong dalam ikan air masin dan tawar yang terdapat di negara-negara ASEAN termasuk di negara kita.
Anda tahu kisah kejadiannya?



Ikan sebelah atau ikan sisa nabi ini menurut sejarah telah dimakan oleh Nabi Sulaiman AS tetapi oleh kerana baginda tidak sempat menghabiskannya, baginda telah melepaskan sebelah lagi ke dalam laut dan dengan kehendak Allah ikan itu hidup semula dan berenang kembali ke lautan dengan keadaan ikan tersebut yang hanya tinggal sebelah dengan satu mata sahaja.



Seterusnya, ikan tersebut hidup dan membiak hingga ke hari ini. Hal ini menjadi bukti kewujudan ikan ini yang kekal sehingga ke hari ini untuk menjadi iktibar kepada kita semua.


Lebih unik, biarpun ikan ini hanya mempunyai satu mata dan sebelah badan sahaja ia tidak memberi sebarang masalah kepada kehidupan ekosistem ikan tersebut.Kesimpulannya, kejadian ini membuktikan kebesaran Allah SWT. Tidak perlu lagi kita meragui akan kebesaran Allah dan agama Islam yang suci.



resim



resim


Possibly Related Threads...
Subhanallah, Inilah Mukjizat Al-quran Tentang Besi. Ingat Kisah Nabi Daud A.s?
Kisah Benar Tentera Basyar Dibunuh Bapa Sendiri Sbb Rogol Orang Awam
Gambar 2 Ekor Ikan Berkalimah
Kisah Benar | Kisah Mayat Membaca Surah Yasin Di Mekah
PANAS :Pelukis Yang Menghina Nabi Mati Terbakar Sendiri
Offline
08-27-2013, 07:53 AM,
#2
tu dia hai pelik sungguh

huhuhh........ Big Grin
Change is not always for the better. Change can make things worse.Beware of Greeks bearing gifts.Beware of politicians who make promises.
sapa2 daftar tak dapat pass...guna email yg sama hantaq send ke wangolds@wangolds.com harap maklum yer
41.Dalam penulisan ini pun saya sendiri di gelak oleh orang lain kerana mengkaji apa yg telah dikaji oleh profesor profesor universiti kita. “Wuyooo rajin nyaa nak menulis… / ek elee,, ko kaji laaa benda lain… / weii.. ko dapat duit ke tulis camni? / buang masa la bro… bukan boleh kaya ponnn…”
42.Biar saya jawab… lemahnya bangsa kita kerana kita tidak mahu atau tidak suka menulis. Jika kita menulis, sekurang kurangnya anak cucu kita ada bahan untuk dikaji dan dibaca.
43.Agar tidak hilang sejarah bangsa. U all tk nak baca, takpelah.. tapi untuk anak anak saya bila besar nanti… wahh ni kajian bapak kita dulu… nak baca hasil profesor universiti, grenti tak dapat baca.



Users browsing this thread: 1 Guest(s)
Komen: 1 <<>> Dilihat: 2130
Kisah Ikan Sisa Nabi.
Reez Ramsey
77129
Forum Jump: